Юрій Володимирович Ломоносов (1874–1952) – видатний вчений, інженер-залізничник та конструктор тепловозів
DOI:
https://doi.org/10.15421/272516Анотація
У статті висвітлюється наукова, педагогічна та організаційна діяльність Ю. В. Ломоносова – основоположника наукових основ експлуатації залізниць і теорії тяги залізничних поїздів, конструктора першого у світі тепловоза з електричною передачею, організатора і керівника в перших роках радянської влади «Російської залізничної місії» за кордоном. Мета статті – висвітлити науково-інженерний шлях Ю. В. Ломоносова, створити образ вченого та інженера-залізничника на основі наявної джерельної бази. Для досягнення мети дослідження використано історико-хронологічний, аналітико-синтетичний та біографічний методи. Особливу увагу автора статті привернули статті Ю. В. Ломоно- сова, в яких наведені процеси поліпшення організації руху поїздів, типові розрахунки функціонування різних паровозів, досліди й експерименти у сфері функціонування Катерининської, Харківсько-Миколаївської та Ташкентської залізниць. Ю. В. Ломоносов також опублікував низку статей про актуальні питання служби руху (рухомого складу та залізничної колії). Є в нього публікації економічного і політичного змісту. На особливу увагу заслуговують наукові праці Ю. В. Ломоносова, присвячені головним результатам дослідження вантажних паровозів, тогочасним завданням розвитку пасажирського руху на мережі залізниць підросійської України, особливо створення першого у світі тепловоза. Завдяки таким працям, як: «Наукові проблеми експлуатації залізниць» (1912), «Тягові розрахунки» (1915), «Технічні перспективи залізничного транспорту в найближчий час» (1924), «Вступ до механіки залізниць» (1933) – Ю. В. Ломоносов ще за свого життя став відомим вченим та інженером-конструктором на залізничному транспорті. Він визнаний одним з основоположників науки про тягу поїздів. Його експерименти були спрямовані на поліпшення технічних характеристик паровозів та залізничної колії. Він шукав відповіді на запитання про найвигідніший склад вантажних поїздів, давав рекомендації щодо відновлення вітчизняних залізниць. Його заслуги в розвитку залізничного транспорту не можуть бути забутими.