Розробка та будівництво вузькоколійних електровозів на дніпропетровському електровозобудівному заводі (1969–1991)

Автор(и)

  • М. Ю. Рубан Відділ історичної спадщини залізниць України Департаменту корпоративної соціальної відповідальності АТ «Укрзалізниця», Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6396-4531
  • В. В. Пономаренко Виробничий підрозділ «Дніпровське локомотивне депо» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця», Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0002-0415-5611

DOI:

https://doi.org/10.15421/272026

Анотація

Здійснено спробу дослідити історичні обставини розробки та серійного будівництва вузькоколійних електровозів на Дніпропетровському електровозобудівному заводі на підставі комплексного аналізу джерел і наукової літератури. Визначено, що протягом 1960–1990-х рр. колектив Спеціального конструкторсько-технологічного бюро Дніпропетровського заводу, маючи потужний науково-виробничий потенціал, здійснив розробку та створив проекти унікальних вузькоколійних електровозів серій ПЕУ1 (промисловий електровоз вузькоколійний тип 1) та ПЕУ2 (промисловий електровоз вузькоколійний тип 2) для забезпечення радянської гірничовидобувної промисловості в складних гірничо-геологічних умовах країн Центральної Азії сучасним високотехнологічним електротранспортом. Простежено розвиток науково-виробничої бази машинобудівного підприємства, виробнича номенклатура якого, первісно представлена виключно електровозами і тяговими агрегатами промислового призначення, була розширена до виробництва магістрального тягового рухомого складу та спеціальної ремонтної техніки. З’ясовано, що внаслідок економічної кризи країн СНД першої половини 1990-х рр., розриву економічних зв’язків колишніх республік СРСР та відсутності потреби в подібній техніці на електрифікованих під’їзних шляхах вузької колії українських підприємств видобувної промисловості всі роботи з розробки перспективних зразків та серійного виробництва вузькоколійних електровозів на Дніпропетровському електровозобудівному заводі були припинені, а Спеціальне конструкторсько-технологічне бюро підприємства, отримавши державне замовлення, було реорганізоване в Український науково-дослідний проектно-конструкторський інститут електровозобудування та зосередилось на розробці магістральних ширококолійних локомотивів і спеціальної ремонтної техніки з метою оновлення локомотивного парку мережі залізниць України. Попри те, що УНДІ Електровозобудування на сьогодні ліквідований, а Дніпропетровський завод перебуває в занепаді, врахування історичного досвіду становлення електровозобудування в Україні має принципове значення як у загальній перспективі розвитку українського транспортного машинобудування, так і вітчизняної залізничної галузі зокрема. Подальше дослідження історії Дніпропетровського електровозобудівного заводу потребує аналізу історичних обставин інституалізації Спеціального конструкторсько-технологічного бюро підприємства від створення маневрових електровозів і тягових агрегатів промислового призначення до розробки та переобладнання магістрального тягового рухомого складу, а також спеціалізованої ремонтної техніки у рамках державного підприємства «Український науково-дослідний проектно-конструкторський інститут електровозобудування» під керівництвом академіка Віктора Браташа.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-06