Феномен права в сучасному суспільстві споживання
DOI:
https://doi.org/10.15421/272318Анотація
Сучасне суспільство споживання потребує свого визначення і наукової розробки, а також розуміння специфіки феномену права як одного з його соціальних регуляторів. Тому необхідно визначити раціональні, онтологічні та аксіологічні аспекти цього феномену і специфіку їхнього прояву в сучасному суспільстві, в якому споживання стає ключовим моментом. Метою статті є визначення особливостей права як феномену в сучасному суспільстві споживання. Методологія роботи включає соціально-філософський аналіз, діалектику, феноменологічний метод, логічний та системно-структурний аналіз. Поєднання цих методів дозволяє розкрити сутнісні характеристики феномену права і його буття в соціальній реальності відповідно до змін, які постійно відбуваються і вимагають свого регулювання. Опис основних результатів. У процесі дослідження виявлено, що раціональність права, його філософські виміри визначають правову реальність як сукупність різноманітних і водночас пов’язаних між собою правових феноменів. Визначено форми буття і реалізації права в суспільстві, а також особливості їх функціонування сьогодні. Розглянуто право як комунікацію і семіотику, що є надзвичайно актуальним з урахуванням сучасних культурних процесів, у яких комунікація набуває нових форм, а семіотика постійно змінюється. З’ясовано важливість філософської рефлексії щодо права, оскільки виключно юридичний підхід не розкриває його сутності як феномену. Показано онтологічний та аксіологічний виміри права, завдяки чому були розкриті буттєві та ціннісні його конотації. Саме через своє буття, реалізацію в суспільстві право стає реальністю і може реалізувати свою сутність – свободу. А завдяки своїм ціннісним вимірам воно здатне бути загальнозначущим, універсальним суспільним регулятором, що несе цінності і їх захищає. Показано, як змінюються цінності людини в сучасному суспільстві і як право повинно на це реагувати. Розкрито кореляцію змін у свідомості сучасних людей, що відбувається під впливом стратегії виробників товарів – підвищення продажів, і це зазвичай має глибинні системні і структурні наслідки. Розглянуто низку важливих соціально-економічних відносин, які повинне регулювати сучасне право в суспільстві споживання, де основним можна визначити питання відносин між тими, хто товар виробляє, і тими, хто його споживає. Визначено, що право сьогодні має залишатися актуальним і швидко змінюватися за потреби, з огляду на тенденції соціального розвитку. Наукова новизна. Визначено, що феномен права, незважаючи на суспільні зміни, залишається ключовим ціннісним виміром буття суспільства та соціальним регулятором, що може забезпечити реалізацію індивідуальних людських прагнень та загального суспільного інтересу як цілого. Соціально-економічні процеси, що відбуваються в суспільстві, тісно пов’язані з загальнокультурними, і зміни відбуваються як на рівні об’єктивного світу, так і на рівні свідомості окремих людей і колективної свідомості, а право в цьому процесі відіграє одну з ключових ролей. Висновки. З’ясовано, що право сьогодні може розглядатися лише в широкому, філософському сенсі як феномен, оскільки в сучасному суспільстві споживання воно відіграє роль вагомого соціального регулятора, а також відображає найважливіші цінності та соціальні зміни, що відбуваються на рівні буття суспільства.