Інженер Катерининської залізниці М. О. Долгов (1871–1919): внесок у розвиток технічного прогресу колійного господарства

Автор(и)

  • В. А. Янін Державний університет інфраструктури та технологій, Київський інститут залізничного транспорту, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6299-8924

DOI:

https://doi.org/10.15421/272428

Анотація

Статтю присвячено висвітленню внеску М. О. Долгова в розвиток залізничного транспорту. Проаналізовані основні етапи його життєдіяльності. Мета статті – висвіт- лити науковий шлях М. О. Долгова, створити образ вченого та інженера-залізничника на основі наявної історіографічної бази. Для досягнення мети дослідження використано історико-хронологічний, аналітико-синтетичний та біографічний методи. Доведено, що наукові праці та технічні пристрої вченого-інженера присвячені різним питанням техніки залізничного транспорту та пов’язані з процесами експлуатації залізниць, покращення організації руху потягіві містять досліди й експерименти в сфері функціонування Кате- рининської залізниці. З’ясовано, що М. О. Долгов опублікував низку статей про актуальні питання служби руху (рухомого складу та залізничної колії). Загалом, наукові дослідження вченого були проведені в контексті завдань інженерної науки (остання чверть ХІХ – поч. ХХ століть). Творча діяльність М. О. Долгова умовно поділена нами на 6 основних частин: 1) стійкість земляного полотна; 2) проблеми просідання колії; 3) значення функціонування рейок; 4) робота та значення рейкових шпал; 5) значення колійного баласту; 6) причини хитання паровозу. Його наукові праці становлять суттєвий внесок у розвиток технічного прогресу на залізничному транспорті. Завдяки цим працям М. О. Долгов іще за життя став відомим вченим та інженером-залізничником Катерининської залізниці. У статті просте- жено зв’язок М. О. Долгова з тимизасадами, які спричинили його інтерес до інженерного мистецтва, зокрема вплив на доробок вченого ідей і концепцій М. В. Остроградського,. Д. І. Журавського, М. А. Белелюбського, С. Д. Карейші, М. І. Липина, М. С. Філоненка (вихідців із України), О. П. Бородіна, П. П. Мельникова, М. О. Крафта, М. Є. Жуковського та інших. Йому належить низка праць, присвячених будівництву залізничних колій, зокре- ма, розвитку інфраструктури залізничного транспорту. Інженер проводив випробування верхньої будови колії та розробляв пристрої для її експериментальних вимірювань. Його експерименти були спрямовані на покращення технічних характеристик залізничної колії. Ідеї та технології М. О. Долгова використовують і сьогодні, що гарантує безпеку руху потягів, збільшує пропускну здатність і забезпечує комфорт пасажирам на залізницях. У своїх дослідженням М. О. Долгов користувався методом безперервних спостережень.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-10